انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود
سرخط خبرها

چرا ۲۳ ذی‌القعده را روز زیارتی امام رضا (ع) می‌نامند؟

  • کد خبر: ۱۱۳۸۱۳
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
چرا ۲۳ ذی‌القعده را روز زیارتی امام رضا (ع) می‌نامند؟
یک کارشناس مذهبی گفت: ارتباط انسان با انسان معصوم را می‌توان نوعی از زیارت تلقی کرد که تعلیم و تربیت را نیز به همراه دارد. به عبارتی انسان معصوم یک معلم است.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام حمیدرضا ویژه در گفتگو با خبرنگار ما  در خصوص فلسفه زیارت اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در بحث دینداری این است که در گام اول باید تعریف درستی از موضوع داشته باشیم و در گام بعدی فلسفه و چرایی آن را بدانیم.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات بزرگی که در عرصه دینداری وجود دارد این است که فرد مومن تعریف درستی از اعمالی که باید انجام دهد، ندارد و فلسفه و چرایی آن را نمی‌داند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حال که بحث زیارت پیش آمده باید در گام اول تعریف درستی از آن داشته باشیم تا بتوانیم شرایط را به نحو احسن جلو ببریم. زمانی که بحث زیارت مطرح می‌شود منظور ما ارتباط انسان با انسان معصوم است. ارتباط انسان با انسان معصوم یکی از ارکان موفقیت در بحث دینداری است.

زیارت ارتباط انسان با انسان معصوم است

حجت‌الاسلام ویژه خاطرنشان کرد: موفقیت در دینداری وابسته به ۲ رکن است که رکن اول ارتباط با خدا را شامل می‌شود و رکن دوم ارتباط انسان با انسان معصوم است که ما در بحث زیارت رکن دوم را مد نظر داریم. در نتیجه می‌توان زیارت را ارتباط انسان با انسان معصوم تعریف کرد.

وی در خصوص فلسفه و چرایی زیارت عنوان کرد: ممکن است هنگام انجام زیارت این سوال برایمان مطرح شود که چرا باید چنین کاری انجام دهیم؟ باید گفت هنگامی که به مباحث قرآنی مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که خداوند وظیفه‌ای، چون تعلیم و تربیت را بر عهده انبیاء و اولیای الهی قرار داده است؛ به عبارتی انسان معصوم یک معلم و مربی است.

این کارشناس مذهبی معنای ارتباط گرفتن با انسان معصوم را تحت تعلیم و تربیت بودن آن‌ها دانست و تشریح کرد: این تعلیم وحیانی است و فرد مومن باید تحت نظر انسان معصوم تربیت شود. به عبارتی انسان معصوم در زیارت را باید به عنوان یک معلم و مربی دید.

ویژه بیان کرد: انسانی که به زیارت می‌رود حتما باید به عمل و تربیتش اضافه شود و این چیزی است که در فلسفه و چرایی زیارت مطرح می‌شود. البته برخی معتقدند که زیارت برای این است که بتوانیم الگوبرداری کنیم؛ الگوبرداری نیز برای این است که تحت تعلیم و تربیت قرار گیریم.

وی ادامه داد: به این معنی که فرد مومن مدل زندگی انسان معصوم را در زندگی خود پیاده کرده که این خود نوعی تربیت به حساب می‌آید. در نتیجه اگر فرد مومن متوجه شود که فلسفه و چرایی زیارت چیست بسیاری از مسائل تغییر خواهد کرد.

حجت‌السلام ویژه در خصوص اینکه چرا ۲۳ ذی‌القعده روز زیارتی امام رضا (ع) است، عنوان کرد: در ماه ذی‌القعده ۳ روز خاص منسوب به امام رضا (ع) وجود دارد از جمله ۱۱ ذی‌القعده ولادت امام رضا (ع)، ۲۳ ذی‌القعده روز شهادت امام به روایتی و ۲۵ ذی‌القعده که دحو‌الارض است نیز از روز‌های زیارتی امام رضا (ع) هستند؛ پس می‌توان علت این انتخاب را روز شهادت آن هم به روایتی دانست.

وی در مورد زیارت از راه دور بیان کرد: اصل زیارت در این است که انسان در کنار انسان معصوم حضور پیدا کند و از نزدیک به زیارت بپردازد، اما گاهی شرایط برای زیارت از نزدیک فراهم نیست. در همین راستا نیز امام صادق (ع) توصیه کرده در صورت نبود شرایط برای زیارت از نزدیک، انسان می‌تواند از راه دور سلام دهد.

حجت‌السلام ویژه ادامه داد: البته باید به خاطر داشت که اگر فلسفه و چرایی زیارت درک شود، زیارت از راه دور نیز جایگاه مهمی خواهد داشت.

وی گفت: اگر در زیارت از راه دور نگاه تعلیم و تربیتی نیز ایجاد شود مطمئنا فرد مومن می‌تواند شرایط ایده‌آل را در خود ایجاد کند. همچنین امیدوارم تمام مومنین تحت تعلیم و تربیت انسان معصوم قرار گیرند چرا که همه چیز در همین امر گنجانده شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->